منصوره بابایی روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این سامانه تلفنی از ساعت هشت صبح تا ۲۴ شب آماده ارائه خدمات مشاورهای به همشهریان است، با اجرای طرح فوق فرصتی برای شهروندان فراهم شده تا در زمینههای مختلفی مانند مشکلات تحصیلی، روانشناختی، هیجانی، خانوادگی، روابط، عزتنفس، استرس، افسردگی و حتی بحرانهایی مانند خودکشی، مشاورههای لازم را دریافت کنند.
وی تاکید کرد: مشاوران این سامانه از متخصصان حرفهای در زمینه مشاوره و روانشناسی هستند و آموزشهای ویژهای گذراندهاند، هدف این خدمات، ارائه راهکارهای فوری و کوتاهمدت برای کمک به افراد در بحرانهای لحظهای است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه مشاورههای تلفنی برای درمان مشکلات روانشناختی بهطور کامل کافی نیست، اما در مواقعی که افراد نیاز به راهنمایی فوری دارند، این خدمات میتواند گام مهمی در کمک به آنها برای مقابله با چالشهای زندگی باشد.
مشاوره تلفنی، محرمانه و امن
وی همچنین در ادامه گفت: تماس با این خط تلفنی کاملاً محرمانه و امن است. مشاوران به حفظ اصول رازداری و امنیت اطلاعات تماسگیرندگان متعهد هستند. این امکان وجود دارد که افرادی که مشکلات شخصی یا روانی خود را نمیتوانند بهصورت حضوری بیان کنند، از طریق تماس تلفنی با مشاوران در میان بگذارند و راهکار دریافت کنند.
وی اضافه کرد: مشاوره تلفنی، علاوه بر اینکه هزینه و زمان افراد را کاهش میدهد، برای کسانی که به دلایل مختلف مانند معلولیت جسمی، اضطراب اجتماعی، کمرویی، شاغل بودن، یا دسترسی نداشتن به مراکز مشاوره حضوری نمیتوانند از خدمات مشاوره حضوری استفاده کنند، بسیار مناسب است، این خط مشاوره به آنان این فرصت را میدهد تا در هر زمان و مکانی که نیاز به کمک دارند، به راحتی و رایگان با مشاوران متخصص در ارتباط باشند.
فعالیت ۱۸ مرکز مشاوره غیردولتی در قم
وی افزود: در حال حاضر، استان قم دارای ۱۸ مرکز مشاوره غیردولتی است که مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی دریافت کردهاند.آنها در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات سلامت روان فعالیت میکنند.
مسئول دفتر مشاوره بهزیستی قم از ارزیابی و رتبهبندی مراکز مشاوره غیردولتی استان خبر داد و افزود: تیم تخصصی بهزیستی قم، شامل کارشناسان حراست، بازرسی و مشاوره، بهطور مستمر کیفیت خدمات رواندرمانی و مشاوره را در مراکز مشاوره غیردولتی ارزیابی میکند، این ارزیابیها بر اساس چکلیستهای ابلاغی و در قالب هفت شاخص اصلی شامل کیفیت خدمات، رضایتمندی مراجعان، کیفیت فضای فیزیکی و تجهیزات، پیگیری فرایند خدمات، کیفیت پذیرش مراجعان، رازداری و حفظ حریم خصوصی و رعایت مقررات حرفهای و ارجاع به سایر متخصصان انجام میشود.
وی گفت: بهزیستی استان با هدف تشویق افراد به استفاده از خدمات مشاورهای باکیفیت و همچنین ارتقای شاخصهای کیفی مراکز مشاوره، اقدام به رتبهبندی و نظارت مستمر بر این مراکز میکند تا خدمات بهطور بهینه و باکیفیتتری به مردم ارائه شود.
بابایی همچنین خاطرنشان کرد: این اقدامات علاوه بر ارتقای سطح کیفی خدمات، باعث میشود که مراجعان در مواجهه با مشکلات روانی و اجتماعی، به خدماتی دسترسی پیدا کنند که از استانداردهای بالایی برخوردار است و بتوانند بهراحتی و با اطمینان از آنها بهرهمند شوند.
نظر شما